måndag 3 september 2012

Varför Frågar Inte KTH-Teknologer Efter Modern Utbildning?

KTH censurerar min ebok Mathematical Simulation Technology (MST, 2010) genom att förbjuda länk till boken på KTHs nät, speciellt som länk till bredvidläsning för intresserade studenter i kursen The Finite Element Method, där anbefallen kurslitteratur är en annan av mina böcker, nämligen Computational Differential Equations (CDE, 1996).

MST (2010) är en vidareutveckling av CDE (1996) via BodyandSoul: Applied Mathematics Vol 1-3 (2003) med mål att erbjuda modern framställning av grundläggande matematik, mekanik och fysik i form av en syntes av matematisk analys och beräkning, i datorns tidevarv.

KTH censurerar MST på KTH därför att den ifrågasätter den utbildningstradition som formades före datorns inträde på 1950 talet, och som fortfarande härskar på KTH buren av starka konserverande krafter. MST stoppas därför att den erbjuder ett alternativ till traditionell utbildningen. Ett alternativ som är så hotfullt att det måste stoppas till varje pris.

Vad säger då KTHs teknologer? Är inte en modern utbildning önskvärd? Borde inte KTHs teknologer kunna kräva att utbildningen är modern? Naturligtvis,  men den traditionella utbildningen vid KTH är uppenbarligen så effektivt passiviserande att detta krav inte ens kan formuleras och då än mindre framföras.

Vad som behövs för att bryta det dödläge som nu råder är att KTHs teknologer tar sig ur sin förlamning, genomför en kritisk granskning av KTHs utbildning och sedan ställer relevanta krav på modernisering. Detta gäller särskilt studenterna inom det nya kandidatprogrammet i SimuleringsTeknik, som lockats under förespegling av en ny utbildning, men som möter en verklighet av traditionella kurser.

Men hur skall detta gå till? Det måste finnas åtminstone en student som ser problemet och kan formulera det. Finns det månne?

3 kommentarer:

  1. Klart de vill ha modern utbildning men inte från rättshaverister som skriver undermålig kurslitteratur.

    SvaraRadera
  2. Får KTHs studenter då vad de vill ha: en modern utbildning? På vad sätt skulle det jag skriver vara undermåligt? Men kanske det där med rättshaverist inte är så fel. Visst finns det anledning att säga att rättssystemet på KTH har havererat och att jag är drabbad av haveriet. Eller hur?

    SvaraRadera
  3. PS Min CDE-bok från 1996 används på KTH, och anses inte alls vara undermålig, tvärtom.

    SvaraRadera