tisdag 4 september 2012

Gnistan som Tände Censuren på KTH

Varför vill SCI-skolan vid KTH förbjuda att en länk till min ebok Mathematical Simulation Technology   (MST) läggs upp på hemsidan till kursen The Finite Element Method för bredvidläsning? Alltså bara en liten länk till MST enligt önskemål från läraren för kursen tillika medförfattare till MST, en bok som beskrivs av SCI-studierektor Lars Filipson med de uppskattande orden:
  • Jag tror också att delar av materialet (MST) kan vara relevanta och bra.
MST är en vidareutveckling av min tidigare bok Computational Differential Equations (CDE) från 1996, som utgör kurslitteratur i kursen. 

Varför förbjuds MST medan CDE anbefalls?  Vad är det i MST som driver SCI-skolan att förbjuda hela MST (2048 sidor) i en censurprocess som startade ht 2010 som KTH-gate och nu fortsätter ht 2012 som KTH-gate2? En censur som lägger krokben för KTH-lärare som vill använda delar av MST i sin undervisning.  

Låt oss söka den tändande gnistan till KTH-gate(2). Nya uppgifter, som kommit mig till del, leder till blogposten BodyandSoul Discussion Forum från 13 oktober 2010 med en länk till BodyandSoul at KTH = Preface till MST. 

Min uppmaning i Preface MST till studenterna att tänka själva, möttes av KTH som en farlig främmande tanke, som måste förbjudas att yttras på KTHs web. Tillslaget skedde den 29 november 2010 i en väl beräknad media-offensiv mot min person och arbete.

Men tanke och yttrande-frihet är en grundläggande rättighet i vårt demokratiska samhälle, och utgör vetenskapens viktigaste princip. Inte kan väl KTH frångå denna princip utan att någon enda säger att så får det inte gå till? Eller är det så illa att principen bara gäller för tankar som inte ifrågasätter Big Brother? Kanske är det så att vi 2012 är tillbaka till 1984?

Censuren och repressionen av mitt arbete som utövas av KTH kan ses som en bestraffning för att jag uttrycker mina tankar på denna blogg. Det faktum att KTH väljer censurens hårda väg med allt vad det kostar, visar att bloggen inte är utan effekt.

PS Beviset för att det var Preface MST som tände gnistan till censur, är att SCI-skolan hade MST till påseende under nästan ett halvår före start i november 2010 av den beryktade kursen Numerical Methods II. Det enda som skiljde den MST som SCI-skolan haft till påseende och den MST som användes i kursen, var Preface MST riktat direkt till studenterna.  VSB.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är en allmän tendens i dag att en meningsmotståndare ska tystas, inte bemötas.
    Hade inte nätet funnits hade vi kanske inte ens märkt problemet.
    D

    SvaraRadera
  2. OK, om nu problemet uppmärksammats, vad blir nästa steg?

    SvaraRadera
  3. Man får inte låta sig tystas. Till slut får man rätt. Om man har rätt, förstås. Men det har du nog.

    D

    SvaraRadera